چیستان ها
7- مي دانيم كه در بهشت هر چه بخورند دفع نمي شود، در جهان مادي كداميك از مثالها و شواهد را مي توان يافت كه با آن امر همسان باشد؟
جواب چيستان
8- منظور از «كانت واز بود» چيست؟
جواب چيستان
11- در اتاقي يك زن و شوهر نشسته اند. يكنفر هم در حال خواندن نماز است، نفر چهارم هم روزه دارد. به ناگهان مردي از در وارد مي شود، با واردشدنِ او، اين زن و شوهر به هم حرام مي شوند. نماز آن شخص و روزه نفر چهارم هم باطل مي گردد. چطور چنين چيزي ممكن است؟
جواب چيستان
12- آدرويش، خداداده سه تا ميش. يكي شيرش حلال و گوشتش حرام، يكي گوشتش حلال و شيرش حرام و سومي هم گوشتش حرام، هم شيرش.
جواب چيستان
13- آمد و رفت، آمد و نرفت، زائيد و نمرد، نزائيد و مرد!
جواب چيستان
14- جملات زير، مصداق چه حكايتي هستند؟ « برو، اگر نيامده، بگو بيايد. رفتم، نيامده بود، گفتم: بيايد، چرا نيامد؟ حتماً آمده كه نيامده است. اگر نيامده بود مي آمد.»
جواب چيستان
16- شخصي چگونه – بدون استفاده از هواپيما- خود را دو ساعته به مشهد مي رساند؟
جواب چيستان
17- حضرت آدم و حوا شش چيز در بهشت آوردند كه هر يك از آنها منشأ چيزي شد، آن شش چيز كدامند؟
جواب چيستان
18- كسانيكه رَحِمِ مادر را نديده اند 9 نفرند، آن 9 نفر چه كساني هستند؟
جواب چيستان
19- اكنون چهار تن از پيامبران زنده هستند، آن چهارتن كدامند؟
جواب چيستان
آیا نوشیدن آب گرم (بعد از غذا ) از سکته قلبی پیشگیری میکند ؟
چینی ها و ژاپنی ها با غذایشان چای گرم می نوشند نه نوشیدنی سرد شاید وقت آن باشد که ما هم خود را با این عادت خوب آنها وفق دهیم.
خوردن یک لیوان نوشیدنی خنک بنظر خیلی مطبوع میرسد . حال آنکه زمانی که شما آب سرد بعد از غذا میل میکنید آب سرد می تواند توده های چربی را که شما با غذا خورده اید سفت و منجمد کند . این عمل فرآیند هضم غذا را کند کرده و نیز زمانی که با اسید معده ترکیب می شود تجزیه شده و بسرعت توسط روده جذب می شود .حتی سریعتر از غذای جامد .
این ماده سطح روده را می پوشاند و تبدیل به چربی شده و محمل مناسبی برای سرطان می شود .. پس بهترین کار اینست که پس از خوردن غذا سوپ یا نوشیدنی گرم بخوریم ..
علائم مشترک حمله قلبی
یک تذکر درباره حمله قلبی اینست که باید بدانیم که هر حمله قلبی لزوما با درد در ناحیه بازوی چپ آغاز نمی شود . بهتر است که به درد شدید در ناحیه آرواره هم حساس باشیم .
شما ممکن است که در طول یک حمله قلبی هیچ احساس دردی در ناحیه قفسه سینه نداشته باشید اما تهوع و عرق کردن شدید هم از علائم رایج این بیماری است ..
60% افرادی که در خواب دچار حمله قلبی می شوند هرگز از خواب بیدار نمی شوند . اما درد در ناحیه آرواره میتواند هشدار دهنده باشد و شما را از خواب عمیق بیدار کند . بهتر است که مراقب باشیم . هرچه بیشتر بدانیم به ما شانس بیشتری برای زنده ماندن می دهد .
یک متخصص قلب میگوید که هرکس که این مطالب را بخواند و برای 10 نفر از دوستانش بفرستد می تواند مطمئن باشد که جان حداقل یک نفر را از مرگ نجات داده است ..
پس دوست واقعی باشید و این متن را برای همه آنهایی که برایتان اهمیت دارند ارسال کنید ....
Do not drink coffee TWICE a day
روزانه بیش از دو فنجان قهوه ننوشید.
Answer the phone by LEFT ear
برای صحبت با موبایل از گوش چپ استفاده کن
Do not take pills with COOL water
قرص و داروها را با آب خیلی سرد تناول نکنید.
Do not have HUGE meals after 5pm
بعد از ساعت 5:00 از خوردن غذای چرب خوداری کنید.
Reduce the amount of TEA you consume
مصرف چای روزانه را کم کنید
Reduce the amount of OILY food you consume
از مقدار غذای چرب و اشباع شده با روغن در وعده های غذایی کم کنید
Drink more WATER in the morning, less at night
در صبح آب بيشتر و در شب آب كمتر بنوشيد.
Keep your distance from hand phone CHARGERS
از گوشی موبایل در زمان شارژ شدن دوری کنید.
Do not use headphones/earphone for LONG period of time
از هدفونهاي تلفن ثابت و موبایل برای مدت طولانی استفاده نکنید.
Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the morning
بهترین زمان خواب از ساعت 10:00 شب تا ساعت 6:00 صبح است
Do not lie down immediately after taking medicine before sleeping
بعد ازخوردن دارو فورا" به خواب نروید.
When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times
زمانیکه باتری موبایل ضعیف است با جایی تماس نگیرید و تماس کسی را جواب ندهید چون در این حالت امواجی که گوشی منتشر می کند 1000 برابر اس
نگاهي به درخت ســـيب بيندازيد. شايد پانـــصد ســـيب به درخت باشد که هر کدام حاوي ده دانه است. خيلي دانه دارد نه؟ ممکن است بپرسيم «چرا اين همه دانه لازم است تا فقط چند درخت ديگر اضافه شود؟»
اينجا طبيعت به ما چيزي ياد مي دهد. به ما مي گويد:
«اکثر دانه ها هرگز رشد نمي کنند. پس اگر واقعاً مي خواهيد چيزي اتفاق بيفتد، بهتر است بيش از يکبار تلاش کنيد.»
از اين مطلب مي توان اين نتايج را بدست آورد:
- بايد در بيست مصاحبه شرکت کني تا يک شغل بدست بياوري.
- بايد با چهل نفر مصاحبه کني تا يک فرد مناسب استخدام کني.
- بايد با پنجاه نفر صحبت کني تا يک ماشين، خانه، جاروبرقي، بيمه و يا حتي ايده ات را بفروشي.
- بايد با صد نفر آشنا شوي تا يک رفيق شفيق پيدا کني.
وقتي که «قانون دانه» را درک کنيم ديگر نااميد نمي شويم و به راحتي احساس شکست نمي کنيم.
قوانين طبيعت را بايد درک کرد و از آنها درس گرفت.
در يک کلام:
افراد موفق هر چه بيشتر شکست مي خورند؛ دانه هاي بيشتري مي کارند.
« همه امور به هم مربوطند!! «
آيا دقت كرده ايد كه هر وقت به طور منظم ورزش مي كنيد، ميل به غذاهاي سالم تر و بهتر داريد؟
آيا دقت كرده ايد كه وقتي غذاهاي سالم تر و بهتري مي خوريد انرژي بيشتري داريد و طبعاً دوست داريد كه ورزش كنيد؟
همه چيز در زندگي به هم مربوط است. روش تفكر شما روي روحية شما مؤثر است، روحية شما بر نوع راه رفتنتان مؤثر است، راه رفتن شما روي نحوة گفتارتان اثر
مي گذارد، روش حرف زدنتان روي طرز فكرتان مؤثر است!
تلاش براي پيشرفت در يك بُعد زندگي بر ساير ابعاد زندگي اثر مي گذارد.
وقتي در خانه خوشحال هستيد، در محل كار نيز احساس شادي بيشتري خواهيد كرد و وقتي سر كار شاد باشيد در خانه نيز شاد خواهيد بود.
اينها به چه معناست؟
- اينكه براي پيشرفت در زندگي مي توانيد از هر نقطه مثبتي شروع كنيد. مي توانيد با برنامه اي براي پس انداز، نوشتن ليست اهدافتان، رژيم غذايي يا تعهد براي گذراندن وقت بيشتر با فرزندانتان شروع كنيد. اين كار مثبت منجر به نتايج مثبت ديگر هم مي شود، چون که همه امور به هم مربوطند.
- مهم نيست كه تلاشي كه جهت «پيشرفت» مي كنيد كجا صرف مي شود. مهم اين است كه شروع كنيد.
- عكس اين قضيه هم صادق است. يعني اگر يك بعد زندگي شما خراب شد، ساير ابعاد هم به زودي خراب مي شود. بايد به اين مسأله دقت خاصي داشته باشيد.
در يک کلام:
هر كاري كه انجام مي دهيد به نوبه خود اهميت دارد؛ زيرا بر امور ديگر نيز مؤثر است.
چرا؟ (WHY?)
دوست من «جان فوپ» وقتي متولد شد دست نداشت ولي هيچ وقت از خودش سوال نكرد: «چرا من دست ندارم؟» بلكه پرسيد: «با پاهايم چه كاري مي توانم انجام دهم؟»
و من هنگامي كه ديدم او با استفاده از پاهايش با چوبهاي غذا خوري ژاپني مي تواند غذا بخورد؛ با خود گفتم: «او هر كاري را مي تواند انجام دهد».
هنگامي كه بلايي به سرمان مي آيد؛ يا همه چيزمان را از دست مي دهيم؛ يا كسي كه عاشقمان بوده ما را ترك مي كند؛ اغلب ما از خودمان مي پرسيم:
«چرا؟»
«چرا من؟»
«چرا حالا؟»
«چرا او مرا سرگشته و تنها رها كرد؟»
سؤالاتي كه با «چرا» شروع مي شوند؛ ممكن است ما را به يك چرخة بي حاصل بيندازند.
اغلب جوابي براي اين "چرا" ها وجود ندارد و يا اگر هم جوابي وجود داشته باشد؛اهميتي ندارد.
افراد موفق سؤالاتي از خود مي پرسند كه با «چه» شروع مي شوند:
«چه چيزي از اين پيشامد آموختم؟»
«چه كاري بايد در برخورد با اين پيشامد بكنم؟»
و هنگامي كه پيشامد واقعاً فاجعه آميز است؛ از خود مي پرسند: «چه كاري طي 24ساعت آينده مي توانم بكنم تا اوضاع كمي بهتر شود؟»
در يک کلام:
افراد خوشبخت هيچوقت نگران نيستند كه آيا زندگي بر «وفق مراد» هست يا نه.
اينها از آنچه كه دارند بيشترين استفاده را مي كنند و آنچه كه از دستشان بر مي آيد انجام مي دهند. و اگر زندگي بر وفق مراد نبود، خيلي مهم نيست كه «چرا؟»
پنج نکته مهم برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزای خوکی
1--دستهای خود را بشویید:
ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری را منتقل می کنند. این ذرات به دستهای ما منتقل می شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم آلوده کننده می شود.
راه صحیح دست شستن : به غیر از پشت و روی دستها و انگشتان ، زیر ناخنها ، بین انگشتان و دور مچها را به مدت کافی با آب گرم یا داغ کف مالی کنید و بشویید و بعد خوب با آب بشویید::: دستهای خود را نه تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن بلکه بعد از استفاده کردن از حوله یا پوشاندن دهان بعد از سرفه یا عطسه بشویید.درست است تعداد دفعات خیلی زیاد می شود درست مثل تعداد دفعاتی که اگر شما در اورژانش یا اتاق عمل مشغول به کارمی بودید این کار را انجام می دادید.
2- وقتی عطسه یا سرفه می کنید دهان خود را بپوشانید:
اگر دستمال ندارید از شانه یا گودی آرنج خود استفاده کنید.اگر این ذرات به لباس یا یقه شما منتقل شوند خیلی بهتر است از اینکه در هوا و بین افراد دیگر انتشار یابند.بعد دستهای خود را بشویید.ماسکهای جراحی هم خوب هستند ولی در مورد استفاده هر روزه از آنها توافق نظر وجود ندارد و در ضمن دستها را هم پاک نگه نمی دارند
3-در خانه بمانید
اگر بیمار هستید در خانه بمانید و همیشه دستهای خود را بشویید تا دیگران را آلوده نکنید
4-صورت خود را لمس نکنید
دستهای خود را از غشاهای مخاطی ( چشم- دهان - بینی ) دور نگه دارید چون ویروس از این راه ها وارد بدن می شود.
5- از افراد بیمار دوری کنید
در ضمن اجسام صاف مثل سکه بیشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل کاغذ ویروس را منتقل می کنند
25 چیزی که احتمالا درباره بدن و سلامتی نمیدونستید!!!
۱-شستشوی بینی با آب نمک میتواند به حفظ سلامتی و پیشگیری از آلرژی کمک کند:
۲-سگها میتوانند سرطان و قند پایین خون را استشمام کنند.
۳-افرادی که از در نزدیک به آشپزخانه عبور میکنند ۱۵% بیشتر تمایل به خوردن دارند.
۴-احتمال حمله قلبی در روز اول کاری،سه روز بعد از تشخیص آنفلوانزا و یا عفونت تنفسی بیشتر است:
۵-بر خلاف یک شایعه جدید، شما نمیتوانید با ﻛﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﺗﺎن برنزه شوید.
۶-افراد چاق ۴۸۵ دلار برای لباس، ۸۲۸ دلار برای صندلی اضافه هواپیما و ۳۶ دلار برای بنزین، بیشتر از همتایان لاغر خود هزینه میکنند.
۷-افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از غیر سیگاریها از اضطراب بعد از خواب شبانه شکایت میکنند.
۸-میوهها و سبزیجات ممکن است بدن انسان را در تولید آسپرین خودش،کمک کند(با دریافت بنزوییک اسید، که یک ماده طبیعی در آنها است)
۹- یک چرت بیست دقیقه ای میتواند در هوشیاری ،بالا بردن حوصله و افزایش بهره وری شما کمک کند.
۱۰-ظرفشویى آشپزخانه کثیفتر از حمام است( به طور معمول بیش از پانصد هزار باکتری در هر اینچ مربع فاضلاب آن وجود دارد)
۱۱- از پنج دکتر انگلیسی چهار نفر به اندازه کافی کار نمیکند.
۱۲- جوش شیرین به سفیدی دندانها، سیر به درمان پای ورزشکاران و عسل به تسکین خماری میتوانند کمک کنند.
۱۳-استفاده از یک برنامه غذایی میتواند تلاش برای کم کردن وزن را دو برابر کند.
۱۴-ورزش منظم میتواند خطر سرطان در زنان را کاهش دهد اما اگر زنان خواب کافی نیز داشته باشند.
۱۵-تماشای خودتان در آینه در هنگام کار با تردمیل(دستگاه دو خانگی) میتواند انجام آن را آسانتر کند.
۱۶-ذرات دود چسبیده به سیگاریها و ماندن در اتاقی که آنجا سیگار کشیده اند خطر ابتلا به سرطان در کودکان را افزایش میدهد.
۱۷-قدم زدن بر خلاف جهت باد،در آب و همراه با کوله پشتی پنجاه برابر بیشتر از راه رفتن عادی کالری میسوزاند.
۱۸-یک (متخصص در امور جنسی) میتواند از بررسی طرز راه رفتن یک زن به پیشینه ارگاسم وی پی ببرد و نیز مردان،زنانی که رنگ قرمز (رنگ گرم) می پوشند را جذاب تر از زنانی که رنگهای سرد مثل آبی و سبز میپوشند، میابند.
۱۹-”سندرم لهجه بیگانه” و “سندرم سر انفجاری” واقعا وجود دارند اما بسیار نادر اند.(در سندرم سر انفجاری فرد در سر خود صداهایی عجیب و غیر قابل توضیح احساس میکند)
۲۰-به نظر نمی رسد ویتامینها به سرطان و بیماری قلبی زنان مسن کمک کند.
۲۱-برخی مردان بعد از انزال، ناخوشی و سردرد و عطسه را تجربه میکنند( افزایش فعالیتهای عصبی در حین ارگاسم عامل سر درد است).
۲۲-استفاده چند باره از پاک کننده های میکروب و جرم میتواند باکتریها را پخش کند.
۲۳-سوپ جو ،مرکبات و عسل شوق جنسی و باروری شما را افزایش میدهد.
۲۴-بیست و نه درصد آمریکاییها می گویند از پر کردن نسخه بخاطر پول آن گذشته اند و نیز بیست و سه درصد آنها برای ذخیره پول از قرص های نصف شده استفاده میکنند
0- سایت فیس بوک ممکن است برای سلامتی مفید باشد(تماس با خانواده و دوستان در حفظ خاطرات موثر است)
ورزش های مناسب صبحگاهی برای جلوگیری از کمردرد
نامه ی عاجزانه ی کارمند برای رئیس
Dear Bo $$
In thi$ life, we all need $ome thing mo$t de$perately. I think you $hould be under$tanding of the need$ of u$, worker$ who have given $o much $upport including $weat and $ervice to your company. I am $ure you will gue$$ what I mean and re$pond
$oon.
Your$ $incerely,
$teven
The next day, the employee received this letter of reply :
I k NO w you have been working very hard. NO wadays, NOthing much has changed. You must have NO ticed that our company is NOt doing NO ticeably well as yet. NOw the newspaper are saying the world`s leading eco NOmists are NO t sure if South Africa may go into a NO ther recession. I have NO thing more to add NOw. You k NOw what I mean .
عحیب ترین چرا ها؟
چرا همه قدرت ها دم از اعتقاد و پايبندي به دموكراسي و دولت مردمي ميزنند، اما زمانيكه اسلام گرايان با آراي مستقيم مردم زمامت امور را بدست ميگيرند، دولت اسلامي را تروريست خوانده وتحريم ميكنند و در تلاش سقوط آن ميشوند. درنقطه عكس آن از دولت هاي مستبد حمايت ميكنند.
چرا زمانيكه كسي به يهوديان و يا هولوكاست توهين كند او را به محاكمه ميكشند.اما زمانيكه كسي به اسلام توهين كند و به پيامبر اسلام «ص» هتك حرمت كند حق طبيعي اوست كه آزادي بيان تضمينش مي كند...!
چرا يك يهودي كاملآ حق دارد براي پايبند بودن به عقيده ديني اش ريش خود را بلند كند. اما زمانيكه يك مسلمان بخاطر ايمانش ريش بگذارد، يك تروريست و تندرو شناخته ميشود.
زمانيكه يك زن غربي براي مواظب و نگهداري خانه و فرزندانش در خانه ميماند، بخاطر اين از خود گذري اش و در مقابل مسؤوليت خانه داري از او تقدير ميشود.اما زمانيكه زن مسلمان مسؤوليت خانه داري را بدوش ميگيرد (مناديان حقوق زن) داد ميزنند: « بايد به او آزادي داده شود تا از خانه بيرون شود»
يك دختر غربي در دانشگاه حق دارد طبق ميل و سليقه اش لباس بپوشد و در انتخاب آن كاملآ آزاد است.اما وقتي دختري مسلمان ميخواهد با حجاب اسلامي وارد دانشگاه شود او را با خشونت از دانشگاه بيرون ميكنند؟
چرا يك راهبه ميتواند تمام بدنش را بپوشاند تا خود را وقف خداوند نمايد.اما زمانيكه يك زن مسلمان بدنش را ميپوشاند پوشش ظلمي به او تلقي ميشود؟
يك طفل غربي حق دارد تا هدف و رشته اي را كه توان پيشبرد آنرا دارد انتخاب نمايد.اما زمانيكه طفلي مسلمان ميشود او را بي هدف مينامند و نااميدش ميكنند؟
زمانيكه يك مسيحي و يا يهودي كسي را ميكشد ويا جرمي را مرتكب ميشود. اصلآ كسي از دينش چيزي نميگويداما زمانيكه يك مسلمان مرتكب جرمي ميشود همه تقصيرات را به حساب اسلام مينويسند!
زمانيكه يك شخص خود را قرباني ميكند تا جان ديگران را نجات بدهد از او تقدير و سپاس ميشود.اما زمانيكه فلسطيني كه دست برادرش قطع شده، مادرش لت و كوب شده، خانه اش زير بلديزرهاي اسرائيلي ويران شده، به مسجدش در مقابل چشمانش هتك حرمت شده، براي نجات فرزند و وطنش از جانش ميگذرد تروريست خوانده ميشود! چرا؟ بخاطريكه مسلمان است.
زمانيكه يك مشكل بروز ميكند همه راه حل ها مورد بررسي قرار گرفته و بهترينش انتخاب ميشود. اما زمانيكه يك راه حل اسلامي پيشنهاد ميشود حتي از بررسي و فكر كردن درمورد آن هم دريغ ميكنند...!
زمانيكه شخصي يك موتر را بصورت نادرست دريوري ميكند. هيچگاه اين عمل را تقصير موتر نميدانند.اما زمانيكه از يك دريور مسلمان خطاي دريوري سر ميزند و يا با كسي رفتار نامناسب انجام ميدهد ميگويند: « تقصير اسلام است».
مردم بدون اينكه درمورد حقيقت اسلام بدانند و يا درمورد آن تحقيق كنند، هر چه رسانه ها گزارش بدهند چشم بسته ميپذيرند. و ناآگاهانه قرآن را زير سوال ميبرند؟؟؟؟؟؟؟.
چرا؟آيا تا حال فكر كرده ايد چرا اين همه «چرا ها» در عملگرد غير مسلمانان عليه اسلام و مسلمانان وجود دارد؟ پس لحظه اي را فكر كنيد و علل آنرا دريابيد
بوي بد دهان
بوي بد دهان يك علامت شناخته شده با سابقه تاريخي قديمي است. بوي بد دهان ميتواند دليل عمومي يا موضعي داشته باشد. مشخص شده كه تقريبا 85 درصد بوي دهان ناشي از عوامل موضعي است، از اين جهت اهميت روشهاي بهداشتي مثل مسواك زدن دندانها و زبان محرز شده است. بايد يادآوري كرد كه بوي بد دهان به تنهايي يك بيماري نيست بلكه علامت بيماريهاي مختلف است. وجود بوي بد دهان معمولا در اكثر مواقع ناشي از عوامل بيماريزاست و نشان دهنده وجود يك بيماري است كه بايد شناسايي و تصحيح شود همينطور اكثر افراد احساس نگراني درباره بوي بد دهان خود دارند. اين نگراني گاهي به آنجا ميرسد كه فرد از تماس با ديگران پرهيز ميكند و هنگام صحبت كردن دست خود را جلوي دهان ميگيرد و يا بطور مرتب از آدامس يا از انواع دهان شويهها استفاده ميكند. بايد گفت چون گيرندههاي بويايي خيلي سريع خسته ميشوند و اين گيرندهها حدود يك ثانيه پس از تحريك به ميزان 50 درصد با محيط سازگاري مييابند و سپس با سرعت كمتري به سازگاري خود ادامه ميدهند، از دريافت بوها عاجز ميشوند. به همين دليل فرد مبتلا به بوي بد دهان خيلي سريع به آن عادت خواهد كرد، بنابراين شخص نميتواند بوي بد دهان خويش را تشخيص دهد. مطالعات بر روي بزاق انكوبات شده و هواي تنفسي گرفته شده از دهان افراد مورد مطالعه وجود سه تركيب گوگرددار متيل مركاپتان، سولفيد هيدروژن و دي متيل سولفيد را مسئول بيش از 90 درصد بوي بد دهان ميداند كه در اين بين نقش دو تركيب اول بيشتر است
بوي بد دهان ناشي از عوامل بيماريزا
در اين حالت بوي بد دهان به وسيله وضعيتهاي موضعي مثل بهداشت ضعيف دهان و عفونت لثه (ژنژيويت) مزمن بوجود ميآيد. مخصوصا در ژنژيويت مزمن اگر همراه با خونريزي از لثهها باشد موجب بوي زننده و تنفرآور بخصوص هنگام صبح ميشود
در تنفس دهاني (مثلا در وجود لوزههاي بزرگ) بدبويي دهان در نتيجه ممانعت از شسته شدن طبيعي مخاط و دندانها توسط بزاق است. زبان شياردار، زبان مودار و زبان باردار چون به تجمع و نگهداري مواد غذايي كمك ميكنند در ايجاد بوي بد دهان دخالت دارند. بيماريهاي سينوس نظير سينوزيت مزمن و فيستول سينوس دهاني و بيماريهاي بيني ازجمله رينيت آتروفيك سل و سيفيليس و رينيت چركي همراه با ترشح و بيماريهاي حلق نيز از علل بوي بد دهان هستند
بوي بد دهان ناشي از بيماريهاي عمومي بدن
در اين نوع بيماريها، بيماريهاي دستگاه تنفس تحتاني از درجه اول اهميت برخوردارند.آبسه ريه بوي گنديده شبيه به بوي گوشت فاسد دارد كه حتي گاهي اولين علامت بيماري است. علت اين بوي بد بيشتر باكتريهاي بيهوازي هستند. سل ريوي در حالت پيشرفته به سبب نكروز كازئوز و زخمي شدن ضايعات سلي باعث بدبويي دهان و بازدم ناشي از تنفس ميشود. ساير بيماريهاي ريوي نظير برونشيت مزمن، پنوموني نكروزه و كلا هر حالت بيماريزا كه بر روي درخت تنفسي و ناي اثر بگذارد، ممكن است بوهاي قابل اعتراض توليد كند. در اختلالات گوارشي و سوهضم، زخمهاي معده، سرطان مري و معده، يبوست و عفونتهاي رودهاي نيز بوي بد دهان مشاهده ميشود. در ديابت بوي استون در هواي بازدم به مشام ميرسد. در نارسايي كليه بوي شبيه آمونياك و در سيروز كبدي بوي كيك گنديده به مشام ميرسد. كمبود ويتامين و هر بيماري كه سبب تب شود از علل بوي بد دهان ميباشند
بوي بد دهان ناشي از عوامل غيربيماريزا
از اين عوامل سيگار كشيدن را بايد نام برد كه نه تنها به خاطر بوي خود سيگار و توتون، بلكه به سبب ايجاد زبان مودار و كاهش جريان بزاق به بدبويي دهان كمك ميكند. همچنين ميتوان بوي دهان صبحگاهي ناشي از توقف حركت گونه، زبان و لبها و نيز بر اثر كاهش جريان بزاق در طي شب اشاره كرد. به همين دليل مسواك زدن قبل از خواب در كاهش بوي دهان صبحگاهي تاثير زيادي دارد. پروتزهاي ثابت و متحرك دندانپزشكي نيز درصورتيكه بهداشت دهان رعايت نشود سبب بدبويي دهان ميشوند
بوي بد دهان ناشي از عوامل عمومي غيربيماريزا
دوران قاعدگي چون با افزايش ميكروبهاي بزاق و همچنين افزايش 300 درصدي تركيبات سولفوردار همراه است، بوي بد دهان را به دنبال دارد.
در حاملگي، در يائسگي و بلوغ نيز به دليل تغييرات هورموني بوي بد دهان
وجود دارد. در گرسنگي به علت فساد شيره پانكرآس بوي بد دهان وجود دارد كه حتي با مسواك زدن ازبين نميرود. در افراد مسن بوي بد دهان به سبب تغييرات متابوليك و ساير علل نظير كمآبي بدن، كاهش مقاومت به عفونت، كاهش اشتها و غيره است. در خستگي و ضعف كه بدن نميتواند محصولات فرعي زائد را با سرعتي بيش از سرعت توليد آنها دفع كند، امكان بوي بد دهان است. بوي بد دهان در خانمها بيشتر از آقايان وجود دارد
در مورد نقش تغذيه در ايجاد بوي بد دهان بايد گفت كه دهان ما بوي آن چيزي را كه ميخوريم ميدهد. به همين دليل آنهايي كه برنامه غذايي با فرآوردههاي گوشتي دارند، دهانشان بوهاي مختلف زيادي نسبت به گياهخواران ميدهد. همچنين مشخص شده است كه مصرف رژيم پرچربي منجر به ايجاد اسيدوز ميشود و در هواي تنفسي بويي شبيه به آنچه در كماي ديابتي وجود دارد، بوجود ميآيد. بطور كلي غذاهايي كه پروتئين زياد و مواد قندي كمي دارند به علت ايجاد مواد سولفوردار باعث بدبوشدن دهان ميشود. البته نقش غذاهاي بوداري مثل سير و پياز كاملا معلوم است
بوي بد دهان ناشي از داروها
ايزوسوربايد (Isordil) كه محتوي هيدرات كلرايد ميباشد ميتواند باعث بوي بد دهان شود آنتيهيستامينها، آمفتامينها، آرامبخشها، ديورتيكها، فنوتيازينها و داروهاي شبه آتروپين باعث كاهش توليد بزاق و بنابراين كاهش شستشوي خودبخودي حفره دهان و در نتيجه ايجاد بوي بد دهان ميشوند. فنوتيازينها سبب ايجاد زبان مودار ميشوند
افراط در مصرف دخانيات، كهولت سن، يائسگي، بيماريهاي عمومي با تب بالا، اضطراب، كمآبي بدن، مصرف بيرويه ادويهجات و عدم رعايت بهداشت دهان نيز از علل ديگر ايجاد بوي بد دهان هستند
درمان و پيشگيري
چون اغلب بوهاي بد دهان به علت عوامل موضعي است، بنابراين حذف اين عوامل و اصلاح ناهنجاريهاي موجود در دهان اولين قدم درمان است. رعايت بهداشت دهان شامل مسواك زدن دندانها، لثه، زبان و استفاده از نخ دندان در كاهش بوي بد دهان با منشا دهاني بسيار موثر است. مسواك زدن دندانها و زبان تركيبات سولفوردار را براي مدت يك ساعت به ميزان 70 تا 85 درصد كاهش ميدهد. بايد توجه كرد كه زبان يكي از جايگاههاي اصلي ميكروبها در دهان است و اين به دليل جمع شدن عوامل ميكروبي در سطح پشتي زبان است و بايد يك قسمت ضروري از بهداشت دهان معطوف به زبان شود.
در بيماراني كه به سبب خشكي دهان (به دنبال مصرف داروهايي كه قبلا ذكر شد و يا بر اثر بيماري) بوي بد دهان دارند ميتوانند از آدامسهاي بدون شكر استفاده كنند
بطور كلي بوي بد دهان ناشي از عوامل موضعي بيماريزا زماني ازبين ميرود كه بيماري درمان شود و بهداشت دهان رعايت گردد. استفاده از دهانشويهها اثر موقتي در كاهش بوي بد دهان دارد. در حقيقت كوشش براي حذف بوي بد دهان با استفاده از دهانشويهها علاوه بر اينكه موقتي است، حتي ممكن است بيماري عمومي را نيز از ديد دندانپزشك مخفي نگه دارد بطور كلي پوشاندن بوي دهان با يك بوي معطر و قويتر مناسب نيست و درمان بايد بيشتر معطوف درمان علت اصلي باشد.
بطور كلي جهت كاهش بوي دهان بايد از سيگار كشيدن، نوشيدن نوشابههاي بودار، خوردن غذاهاي با ادويه زياد، غذاهاي گوشتي زياد، غذاهاي معطر شده با پياز و سير، افراط در مصرف مواد چربيدار مخصوصا كره و روغنهاي مختلف اجتناب شود. در حالي كه خوردن ميوههاي تازه و سبزيجات و بطور كلي رژيم غذايي غني از فيبر ارجحيت دارد. همين طور نوشيدن آب زياد در كاهش بوي بد دهان تاثير بسزايي دارد
امروزه بیشتر مردم از اختلالات تغذیه ای و گوارشی رنج می برند. یکی از مشغله های ذهنی اغلب افراد انتخاب غذای سالم و مغذی می باشد. شیوع عادت های غذایی ناسالم و گرایش به خوراک های نه چندان مغذی اما پر کالری باعث افزایش تعداد مبتلایان به انواع بیماری های مزمن و خطرناک مثل چاقی، دیابت و بیماری های قلبی شده است. در حالیکه در بین متخصصان تغذیه این عبارات بسیار محبوب و مورد تاکید می باشد.
"غذا بخورید اما پرخوری ممنوع، با میوه ها و سبزیجات دوست باشید" جمله اول "غذا بخورید" ساده اما بسیار مهم است. منظور از غذا، غذاهای واقعی مثل میوه جات و سبزیجات، غلات و حبوبات، ماهی و گوشت می باشد نه شبه غذاهایی که امروزه بسیار رایج شده و خالی از مواد مغذی اما پر ضرر است.
اما هفت قانون خوردن
1- از خوردن غذاهایی که مادر بزرگتان به عنوان غذا نمی شناسد اجتناب کنید!
حتما تعجب می کنید که این چنین قانونی وجود دارد. اما باید بپذیرید که عادت های غذایی مادر بزرگ شما و تشخیص وی در مورد کیفیت غذا بهتر از شما است. شاید توجه کرده اید که اغلب غذاهاو خوراک هایی را می خورید که حتی قادر به تلفظ ترکیبات موجود در آن نیستید و این به راستی ضرر بزرگی است.
2- از خوردن غذاهایی که از بیش از 5 ترکیب تشکیل شده و یا ترکیبات آن را نمی شناسید اجتناب کنید.
3- خرید غذا از سوپر مارکت و سایر مراکز فروش فست فود ممنوع! مسلما این نوع غذاهای آماده ، تازه نیستند و بعلاوه ترکیبات آن نیز مشخص نمی باشد. بهتر است برای تهیه غذا از مواد تازه و سالم و با صرف وقت مناسب استفاده کنید.
4- از خوردن غذاهایی که سرانجام فاسد و خراب نمی شوند اجتناب کنید. البته در این زمینه استثنایی وجود دارد و آن عسل است. اما به عنوان یک قانون ، غذاهایی که هرگز فاسد نمی شوند فاسد نیستند.
5- فقط آنچه می خورید مهم نیست بلکه چگونگی صرف غذ ا نیز مهم است. همیشه سعی کنید سفره غذا را در حالی که هنوز کمی گرسنه هستید ترک کنید. بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب از جمله دین مبین اسلام تاکید دارد که خوردن غذا قبل از سیری کامل دست بکشید.
6- خانواده های سنتی عادت به خوردن غذا سرسفره و دور هم داشتند واین براستی عادت زیبا و سالمی بود. در حالیکه امروزه اغلب در حین تماشای تلویزیون غذا صرف می شود.
7- از خوردن غذا داخل ماشین اجتناب کنید.
نظر شما راجع به این قوانین چیست؟ در واقع آنچه در قالب این هفت قانون به آن اشاره شد چیزی است که اغلب متخصصان تغذیه و سلامت در تجویزهای مختلف به آن اشاره می کنند. باید بدانیم که بعضی از تغییرات رایج در سبک زندگی امروزی دلیل اصلی و مخفی چاقی و اضافه وزن اپیدمیک و بسیاری از ناراحتی های دیگر است. توصیه به صرف غذا در کنار یکدیگر و سر سفره و نه در حین تماشای تلویزیون سنتی بود که امروزه دچار تغییر ناخودآگاه شده است. در روزگار مادر بزرگ بشقاب های غذا بزرگ و لبزیر نبود.
سایر نکاتی که در مورد غذا متداول است عبارتنداز:
- غذا وسیله ای برای تحویل مواد مغذی به بدن می باشد. آنچه در مورد یک غذای خاص مثلا بروکلی حائز اهمیت است فیبر و مواد آنتی اکسیدانی می باشد که در آن جای دارد. بنابر این به نوع ترکیبات و مواد مغذی موجود در غذا توجه کنید و نه به ظاهر آن.
- نیاز به متخصص برای گرفتن دستور غذا می باشد. مواد مغذی نامرئی و مبهم است. بنابر این شما نیاز به متخصصی برای تشخیص بهترین نوع غذا و متناسب با نیاز بدن هستید.
- مهم ترین هدف از خوردن حفظ سلامت جسم و روح است. البته باید گفت که تمام دلیل خوردن این نیست. لذت، ارتباط اجتماعی، همسانی و یا آیین و تشریفات نیز از دیگر دلایل خوردن می باشد.
15 روش برای تاثير گذاری روی ديگران
باید بگویم آنقدرها هم که فکـر مـی کنـیـد سخت نیسـت. افـراد زیادی مثل رهبران یا فروشندگان با همین نیرو امـوراتـشان را مــی گذرانند. مـتـدهـایـشـان بــسیــار سرراست است.
وقتی قدرت این را ندارید که به دیگران حکم کنید و دستور بدهید، می توانید برای انجام این کار از راه های روانشناختی زیرکانه ای استفاده کنید. البته نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و کمی سیاست دارید. در این مقاله می خواهیم راه هایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید نظر دیگران را تغییر دهید.
زمینه سازی کنید و برنامه بچینید:
قبل از تعیین مورد، خیلی مهم است که طبیعت و ذات فرد مقابلتان را بفهمید. این کار دو مزیت دارد:
1- می توانید با آنها همدلی کرده و یک رابطه ی احساسی برقرار کنید.
2- بهتر می توانید استدلالات خود را بیان کنید و به آنها ثابت کنید که نظرات شما درست تر از مالِ آنهاست.
بعد از آن از راه های زیر استفاده کنید.
راه های متقاعد کردن دیگران
1- اعتماد آنها را جلب کنید
مردم خود به خود در مقابل افرادی که می خواهند نظراتشان را تغییر دهند هشیارانه رفتار می کنند. به همین دلیل است که جلب اعتماد آنها یکی از مهمترین قدم ها میشود. باید به آنها ثابت کنید که فردی بی ریا و صادق هستید و نظرات مفیدی دارید. باید تسلط کامل روی صحبت های خود داشته باشید.
2- نقطه ی مشترک پیدا کنید
افراد زیادی در مورد مسائل و موضوعات مختلف نقطه نظرات مشابهی دارند. به مخاطبین خود نشان دهید که افکار و ایده های شما با مال آنها سازگار است. باید خودتان را جای آنها بگذارید، نگرانی های آنها را بفهمید و نسبت به احساساتشان همدردی نشان دهید.
3- خوب ساختار بندی کنید
هر بحث متقاعد کننده ای، چه یک سخنرانی باشد، چه یک مقاله باید ساختاری روشن داشته باشد. منظور از ساختار مناسب، تکرارها و جا گذاری ها است. وقتی دلایل اینکه چرا مردم باید به شما گوش بدهند را لیست کنید، مهمترین دلایل را برای آخر لیست بگذارید تا در مغز شنوندگانتان باقی بماند. مطالب مهم را چند بار تکرار کنید.
4- هر دو جنبه را به آنها نشان دهید
هر دو جنبه ی مثبت و منفی نظراتتان معرفی کنید. این کاری بسیار معقول است. حقه ای که اینجا باید بزنید این است که روی جنبه های مثبت را بیشتر تاکید کنید. توضیح دهید که چطور جنبه های بد نظراتتان آنقدرها هم بد نیستند و مزیت ها و فواید آنها بر جوانب منفی اش غلبه دارد. هیچوقت در مورد نقاط منفی آن دروغ نگویید چون اگر مخاطبین این مسئله را متوجه شوند که آنها را فریب داده اید از شما خشمگین خواهند شد. و هیچوقت دوباره به شما اعتماد نمی کنند.
5- منافع شخصیشان را به آنها یادآور شوید
وقتی منافع شخصی افراد را از یک ایده به آنها توضیح دهید، شانس بیشتری برای متقاعد کردن آنها دارید. چون آنچه از این نظر گیرِ آنها می آید آن چیزی است که همه به آن فکر می کنند. برای انجام این مسئله ابتدا باید نیازهای مخاطبینتان را دریابید. توجه آنها را با گفتن نیازهایشان جلب کرده و به آنها بگویید که چور می توانید آنها را راضی کنید.
6- به نفس آنها بپردازید
به این کار چاپلوسی و تملق استراتژیک هم می گویند. تحسین کردن کار دیگران--اگر درست انجام شده باشد. چیزهایی را پیدا کنید که مخاطبینتان به آن افتخار می کنند، چه مربوط به استعدادهایشان باشد و چه مشغولیاتشان. وقتی شما افراد را تحسین می کنید، نشان می دهید که توانایی های آنها را شناخته اید. با این کار آنها میل بیشتری به شنیدن حرفهایتان خواهند داشت.
7- از مراجع استفاده کنید
همه افراد متخصص را دوست دارند. اگر کارشناسی چیزی در مورد موضوعی بگوید، حتماً حرف درستی زده است. حرف های خود را با حرف های متخصصین و کارشناسان مربوطه تطبیق دهید.
8- رضایت و موافقت عمومی را کسب کنید
اکثر افراد تحت تاثیر کارهای دیگران هستند. کاری که باید بکنید این است که نشان دهید افراد بسیاری حرفتان را قبول دارند. مثال هایی بزنید که چطور ایده ها و نظراتتان جاهای دیگر کاربرد خوبی داشته است.
9- زمانبندی خوبی داشته باشید
برای خوب زمانبندی کردن نیاز به حس ششم دارید. هیچوقت موقعی که افراد زیر استرس و فشارهای روحی هستند سراغشان نروید. وقتی سراغ آنها بروید که راحت بتوانند به حرفهایتان گوش دهند.
10- منحصر به فرد باشید
این یک قانون است، هر چیزی که تک تر و منحصر به فرد تر است، قیمت بالاتری هم دارد. خودتان و ایده ها و نظراتتان را منحصر به فرد و تک نشان دهید. با این کار شنونده هایتان بیشتر خواهند شد. این کار را می توانید با نشان دادن اینکه اطلاعات و معلومات زیادی در مورد مسئله دارید انجام دهید.
11- بی پروا باشید و اعتماد به نفس داشته باشید
ممکن است همه جا برای انجام هر کاری این توصیه را شنیده باشید. بله، چون واقعاً مسئله ی مهمی است. شما خود باید به عقاید و نظراتتان ایمان داشته باشید تا بتوانید دیگران را هم متقاعد به قبول آنها کنید.
12- جالب و دلچسب باشید
وقتی با یکنواختی صحبت کنید، کم کم شنونده هایتان را از دست خواهید داد. باید با انرژی و جالب صحبت کنید، نشان دهید که خودتان هم از نظراتتان به هیجان آمده اید.
13- معقول باشید
مردم دوست دارند معقول جلوه کنند، پس روی منطقشان کار کنید. منطق در کار بسیار مهم است. سخنرانیتان باید قالبی معقول داشته باشد.
14- سیاست به خرج دهید
با شنوندگانتان همان طوری باید رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. با تُن مناسب صحبت کنید و سر آنها داد نکشید و صدایتان را هرگز بالا نبرید. مهمتر اینکه، کاری نکنید که احساس نادان بودن به آنها دست دهد. به یاد داشته باشید که شما می خواهید با آنها گفتگو کنید نه مشاجره. احترام گذاشتن به مخاطبینتان نباید فراموش شود.
15- فروتن باشید
کسی افراد خودخواه و مغرور را دوست ندارد. حتی اگر بدانید و مطمئن باشید که نظر شما بهترین است، اگر خودبین و خودخواه باشید دیگر کسی به حرفهایتان گوش نخواهد داد. هیچ وقت هم فکر نکنید که خیلی زود موفق به متقاعد کردن آنها خواهید شد، واقع بین باشید و همیشه این احتمال را بدهید که شکست بخورید.
پس انداز کنید...
یکی از موفق ترین سیاست مداران، اندرو یانگ، می گوید: "تاثیر گذاری مثل یک حساب پس انداز است. هرچه کمتر از آن بردارید، سود بیشتری رویش می آید." بدانید که قدرت خود را کجا و چطور استفاده کنید. با کمی تمرین خواهید توانست که خیلی خوب تصمیم گیریهای افراد تاثیر گذاشته و آنها را متقاعد کنید
هدف این سایت ارتقای سطح علمی دانش اموزان ژورنالیزم بوده وبخاطر پیشرفت وترفی ذهنیت ها اماده گردیده است و شمادرین سایت به نوشته ای درعرصه ی - اجتماع - فرهنگ - سیاست - وطلاعات دست خواهید یافت.