ژورنالیزم جدید
ژورنالیزم جدید
درباره وبلاگ


هدف از این وبلاگ ارتقای سطح علمی دانش اموزان بوده وبخاطر رشد ذهنیت ها اماده گردیده است و شما در این وبلاگ به نوشته های چون - اجتماع - فرهنگ - سیاست - دست خواهید یافت.

کارگردان سایت : جاوید (سکوت)
email: j.sukoot@gmail.com
pho numbers : +93798 03 21 20 ....+93787 95 03 95

facebook: jawidsukoot
آخرین مطالب
شنبه هشتم خرداد 1389 :: 17:41 ::  نويسنده : جاوید (سکوت)

می خواهم گوینده شوم( 2)

اول توصیه می کنم دو قسمت قبلی کار را حتما بخوانید!(می خواهم گوینده شوم )، امروز می خواهم در باره یکی دیگر از ملزومات مهم یک گوینده برای شما مطلبی بنویسم و آن حس گویندگی است .

می خواهم گوینده شوم( 2)

اول توصیه می کنم دو قسمت قبلی کار را حتما بخوانید!(می خواهم گوینده شوم )، امروز می خواهم در باره یکی دیگر از ملزومات مهم یک گوینده برای شما مطلبی بنویسم و آن حس گویندگی است .با یک مثال ساده بحث را شروع می کنم برای بیشتر ما این موقعیت پیش آمده که در جمع دوستان باشیم و بازار تعریف و گفتن نکات ناشنیده ! و ... در شکل حرفه ای تر آن خبر ،داغ باشد ،وقتی در موقعیت بازگو کردن خبرها و نکات جالب برای دوستان بر می آئیم ، معمولا با تمام وجود و به قول معروف با آب و تاب جریان را تعریف می کنیم و سعی می کنیم با نگاه به چهره دوستان و دیدن عکس العملهای غیر کلامی آنها (ارتباط چهره  به چهره ) همراهی جمع را تا پایان تعریفمان حفظ کنیم . برای اینکار مطمئنا باید خیلی انرژی صرف کرد و تا بتوانیم نظر مساعد و علاقمند دوستان جمع را تا انتهای ماجرا و شنیدن توضیحاتمان حفظ کنیم ،این شیوه به زبان ساده یعنی گرفتن حس و حالی که به شما کمک می کند در ارائه بهتر مطلب ، در فن گویندگی هم تقریبا موضوع به همین شکل است، یک گوینده خبر با اینکه در استودیوحضور دارد و مخاطبان در منازل و موقعیتهای دیگر و در اصل ارتباط یکسویه است ، ولی داشتن این حس که الان در جمع آنها هستم  و به صورت چهره به چهره برای مخاطبان خبرها را اجرا می کنیم شما را به سمت خبرگویی و نه خبرخوانی پیش می برد داشتن این حس به شما کمک می کند در قالب رسمیت یک گوینده خبر ، صمیمیت یک دوست را هم در کلام خود داشته باشید و نتیجه آن ارتباط بهتر و انتقال آسانتر اطلاعات و خبرها ست و این کار کوچکی نیست

امیدوارم که سه مبحث قبلی توجهتون رو جلب کرده باشه ، درباره بداهه گوئی چقدر اطلاعات دارید؟ در برنامه های غیر خبری زیاد این مورد دیده می شود ( چون در خبر زمان بسیار محدود است ) مجری  در فواصل بین بخشهای برنامه مطالبی را با استفاده از سواد و دانش زبانی خود ارائه می دهد و تلاش می کند شما را (مخاطب عزیز،بیننده محترم و از این حرفها ..!) تا پایان برنامه حفظ کند، این بخش از هنر گویندگی بسیار مهم است چرا که یک مقدار جفنگ گوئی ! می تواند بشدت به اعتبار گوینده و برنامه خدشه وارد کند و شما بینندگان عزیز کانال را عوض کنید !، بداهه گوئی یعنی توانائی و مهارت گوینده برای اجرای بخشهایی  از کلام  و گفتار که در متن برنامه وجود ندارد ولی با موضوع برنامه مرتبط است .می گویند تا زمانی که حرف نزدی کلام در اختیار شما ست وزمانی که آن را بیان کردی شما در اختیار کلامتان قرار می گیرید !! بنابراین برای این که بتوانید فی البداهه صحبت کنید و حرف خوب بزنید ( نه خوب حرف بزنید !!) باید اهل مطالعه مستمر و جامع باشید و گنجینه واژگان خود را تقویت کنید .برای خود من بارها پیش آمده ، برای اینکه زمان برنامه یا بخش خبری را پر کنیم مثلا حدود یک دقیقه یا بیشتر مطالبی را بیان کرده ام که در جمع وجور کردن آن گاهی گرفتار شدم چرا که هر کلام مبحث جداگانه ای را باز می کند و بیننده منتظر نتیجه آن است (البته من یک رکورد هم دارم سال ۱۳۷۶ و برنامه آخرین روز هفته با ورزش که جمعه ها پخش می شد در بین دو نیمه فوتبال نوار پلی بک ( نواری که آیتمهای مختلف روی آن ضبط  و در برنامه پخش می شود )آماده نبود و من مجبور شدم تمام ۱۵ دقیقه بین دو نیمه فوتبال را حرف بزنم که مطمئن هستم خیلی از اونها خارج از حوصله بیننده بود .به عنوان نتیجه اگر توان بداهه گویی داشته باشید نه تنها در اجرا بلکه در مذاکره و یا سخرانی و خلاصه در بسیاری از امور کلامیتان موفق خواهید بود ، فقط مطالعه می خواهد

ما در زندگی خودمون معمولا به حرف افرادی اعتماد داریم یا حداقل گوش می کنیم که اونها را قبول داشته باشیم ، یعنی از اون شخص در ذهن ما تصویری مطلوب و مشروع نقش بسته باشه که اندازه این مقبولیت متفاوته از کم تا خیلی زیاد ، در بحث گویندگی هم این موضوع یکی از پارامترهای تعیین کننده است یعنی شما بین گویندگان و گزارشگران یکسری از اونها را قبول دارید و به توضیحان وبرنامه آنها گوش میکنید و جزو انتخابهای شما هستند. ولی این مقبولیت برای یک گوینده چطور بوجود می آید ؟ عوامل مختلفی وجود دارد یکی از اونها تصویری است یا image که ما قبلا از خودمون ارائه داده ایم و در ذهن مخاطبان نقش بسته است بذارید یک مثال بزنم سال ۱۳۷۶ بود که من برنامه ای تحت عنوان مجله کشتی را تهیه می کردم در آن زمان یادم هست علیرضا دبیر تازه قهرمان مسابقات کشتی جوانان جهان در فنلاند شده بود و من یکی از گزینه های مورد نظرم برای اجرای برنامه دبیر بود چرا که هم قهرمان این رشته بود و هم خصوصیات موثر یک مجری را تقریبا داشت اتفاقا چند جلسه ای هم با دبیر روی این موضوع کار کردیم و چند تا تست گویندگی هم داد ولی این اتفاق نیفتاد چرا که سرمربی او در آن زمان  ( آقای معزی پور ) به من گفت اگر دبیر سراغ این کار بیاد از راه قهرمانی دور می شه و خلاصه نشد البته دبیر بعدها قهرمان جهان و المپیک هم شد ،از این موضوع استفاده می کنم برای اینکه بگویم یک گوینده نسبت به برنامه ای که اجرا می کند باید در ذهن مخاطب خود یک تصویر قبلی مناسب داشته باشد مثلا فرض کنید یک سیاستمدار برجسته و مورد قبول یک برنامه سیاسی را اجرا کند یا یک اقتصادان بسیار خبره و معروف بیاید در تلویزیون به معرفی ونقد سیاستهای کلان وخرد اقتصادی کشور بپردازد و مواردی اینگونه ... البته این یک شکل کار است بخش دیگر آن مقبولیتی است که در طول زمان یک گوینده برای خود ایجاد می کند مثلا شما گزارشگران فوتبال زیادی را در سیما می بینید ولی تعدای از آنها را قبول دارید چراکه توانسته اند با ارائه اطلاعات مناسب ومورد نیاز شما و بکار گرفتن شیوه ای که در جذب مخاطبان ( یعنی شما بینندگان عزیز ) موثر است ، کار خود را به خوبی ارائه دهند .بنابراین به عنوان نتیجه خدمت شما عرض میکنم که در مبحث گویندگی یا باید از زمینه قبلی شهرت  واعتبار آن رشته برخورد دار بود و یا باید در طول زمان با بکار گیری شیوه های مناسب علمی وعملی به آن جایگاه در نزد مخاطبان رسید و صد البته آن را حفظ کرد !

پنجشنبه ششم خرداد 1389 :: 17:7 ::  نويسنده : جاوید (سکوت)

ژورنالیزم ابتدائی و پیشرفته

Advance and basic journalism

ژورنالیزم علم و هنر ارتباط توسط وسایل ارتباط جمعی و شامل موسسات اجتماعی – سیاسی است که به وسیله بازتاب و تحلیل واقعیت و حقیقت وظایف تبلیغ جمعی – اطلاع جمعی تفریح و تعلیم جمعی وسازماندهی جمعی را تحت عوامل مشخص درون سازمانی وبرون سازمانی و در چارچوب معین مناسبات اقتصادی و اجتماعی به دوش دارد.

علم> شناخت طبیعت و جامعه به وسیله تجارب مکرر انسانیت .

هنر> بازتاب طبیعت و جامعه از برای ذهن انسانیت .

واقعیت > آنچه خارج از ذهن انسان وجود دارد یا به وقوع می پیوندد.

حقیقت > بازتاب واقعیت با وسایل مختلف و بیان عینی واقعیت هاست.

خبر چیست ؟

تعریف خبر > خبر چیزیکه اتفاق افتاده است ، میافتد و یا خواهد افتاد ویا افتاده است ، نمیافتد و نخواهد افتاد . در صورتیکه مرتبط به زندگی ما باشد ، به نحوی در زندگی ما تاثیر داشته باشد ، وما به محتوای آن ارزش قائل باشیم .

اخبار چه اهمیتی برای انسان دارد؟

انسان موجودیست که میتواند بداند یا بصورت موجود دانا عمل کند. اما این دانایی که از تجارب دیگران بدست میاید.

دانستن هنگامی امکان پذیر است که طبیعت تشخیص دهنده بشر با طبیعت آشکار کننده آنچه دانستنی است بیا میزد . بدو تولد با چیزهای ارتباط دارد و این ارتباط و این ارتباط در حال توسعه است . انسان می خواهد همه آنچه با زندگی او مرتبط است را بداند . انسان میخواهد زندگی را از دریچه آهگاهی ببیند و اگر ممکن باشد آنرا تغییر دهد و بیشتر این آگاهی را وسایل ارتباط با نشر و پخش تضمین میکند.

نقاط مهم در خبر

1- خبر طوری ساخته شود که عام فهم ، ودارای جملات بسیار ساده باشد

2- اگر ژورنالیست با گزارش واقعه سیاسی برخورد باید ، با صاحبنظران در این مورد گفتگو نماید .

3- ژورنالیست تاریخ اخذ ونشر خبر را باخود داشته باشد .

4- خبر طوری تهیه وترتیب شود که شنونده در جمله اول خبر متوجه شود ودر خبر تسلسل کلمات نهایت ضروری می باشد . همچنان از آوردن القاب ، مخففات ، جملات یعنی ضمایر اشاری وغیره اول خبر جداً خود داری شود . خبر نام مکمل اشخاص یا موسسات گرفته شود بعدا اگر القاب یا مخففات استعمال شود فرق نمی کند اگر نام آشنا باشد ضرور نیست ، و اگر در جریان خبر تکرار خوانده شود خوبتر خواهد بود هر خبر باید مستند باشد . و تائید آن از منابع قوی خبری گرفته شود.

5- هرگاه یک خبر نگار جهت اخذ خبر به محل میرود باید پلان ویا برنامه ای طرحریزی نماید و به و به اساس آن عمل کند .

6- ژورنالیست رادیویی باید بداند که خبر را برای گوش تهیه می کند نه برای چشم به همین منظور الفاظ ساده و زود فهم را در خبر استعمال نمایند ، بخاطریکه شنونده صرف یک بار فرصت شنیدن آنرا دارد.

7- در خبر هیچ وقت ژورنالیست نظر و قضاوت شخصی خود را داده نمی تواند .

اخلاق و شیوه کار خبرنگاری

Ethic of journalism

- خبر نگار باید در انتقال و بارتاب واقعیت ها دقیق باشد و بداند که مردم حق دارند حقایق را در یابند.

- خبرنگار باید از شیوه درک مردم و سطح دانش آنها آگاهی داشته باشد و واقعیت های عینی را چنان با دقتت بیان کند که مردم فکر کنند آن واقعه را خود شان دیده اند.

-خبرنگار باید از مسولیت اجتماعی خود آگاه باشد و بداند که وظیفه رشد و تحول جامعه را به دوش دارد نه باید متحجر و متعجب و نه بدون یابندی به اصول اخلاقی پذیرفته شده باشد .

- خبرنگار باید شرافت حرفوی خود را حفظ کند نه به مردم دروغ بگوید ونه در برابر همکاران وهم مسلکان بی تفاوت باشد.

- خبرنگار باید مردم را به راستگویی و حسابدهی دعوت کند و در صدد اصلاح افراد وجامعه باشد و در صورت ضرورت افشا گری ورسوای خاینان نیز با کی نه داشنه باشد.

- خبرنگار باید به حریم و اسرار خصوصی افراد احترام بگذارد وقوانین ملی و بین المللی را بداند و مطابق آن عمل کند. از اقترا تهمت ، توهین . محدوش کردن شهرت افراد بپرهیزد.

- خبرنگار باید معیار های حرفه ای را بداند و به جامعه ملی ، عفت عمومی و نهاد های دموکراتیک احترام لازم را رعایت نماید.

نواقص کار خبرنگار

- بی اطلاعی از موضوع ، محیط ،سابقه وطرزتفکر مردم.

- عدم درک ارزش های خبری .

- ناتوانی در کشف نکات با ارزش و عمیق و قابل توجه مردم.

- خود سانسوری و پذیرش سانسور به حیث یک وسیله حفظ منافع شخصی و امثال آن .

- کتمان نقاط ضعف دولت و اهل قدرت از روی عادت .

- اقدام عجولانه به خاطر سبقت از دیگران در نشر و پخش بعضی حقایق و اخبار.

گفتار رادیوی

RADIO TALK

THINK LIKE A WISE MAN , BUT TALK IN THE LANGUAGE OF THE PEOPLE.

مانند شخص عالم و دانا بیاندیش ، اما به زبان مردم سخن بگو !

- نکات آموزشی فراوان در گفتار رادیوی مناسب نیست.

- گفتار رادیویی از همرنگی و تجانس بر خوردار باشد.

- رعایت اصول فنی در رابطه با ثبت یعنی دوری و نزدیکی سخن گویان اهمیت دارد.

- ارائه سوالات جالب در قالب جمله های ساده ولی عمیق مهم است.

- گفتار رادیویی نظر به موضوع قابل تغییر است.

- اطلاعات شامل پیام رادیویی باشد .مانند سرعت در کار ،ایجاد ، ابتکار و....

- گفتار رادیویی باید قانع کننده باشد.

- موضوع باید مطابق ضرورت مخاطبان نظر به مکان و زمان باشد.

- گفتار کوتاه ، موزون ،شعر گونه و نمایشی با جنبه های گوناگون در نظر گرفته شود.

- مطالب خبری باید ،تضاد ،پیشرفت ، غیر منتظره بودن وعلایق انسانی را مانند بر انگیختن عواطف اندوه شادی عشق و نفرت در بر داشته باشد.

- مونولوگ ( گفتار یک نفر ) تا 6-8 دقیقه و دیالوگ یعنی گفتار دو نفر 10 دقیق مناسب است .

- گفتار کوتاهتر باعث خستگی کمتر شنونده ها می شود .

- توجه به علایم ونقطه گزاری PUNCTUATION برای خواندن خبر مانند نوشتن آن لازم است . مثلا توقف کوتاه برای کامه ، سیمیکولون و یا شارحه و امثال آ ن توقف کامل برای نقطه .

- تغییر دادن لحن در برابر سوالیه ؟ یا QUESTION ندائیه Exclamation

- توجه به آغاز جمله و یا پاراگراف با گرفتن نفس تازه و ....

- در رادیو نقل قول مستقیم کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا اگر شنونده متوجه مکث نطاق در آغاز نشود فکر می کند نطاق راجع به خود سخن می گوید ، خصوصا اگر نقل قول طولانی باشد.

مصاحبه

ویژه گی های مصاحبه کننده

1- داشتن ذوق و استعداد نویسنده گی ، انتخاب کلمات و جملات مناسب !

2- کنجکاوی ، تیز بینی نکته سنجی

3- توانای حوشش و آمیزش با مردم

4- صبر و حوصله زیاد

5- داشتن توانایی ، جسمی و روانی برای دوندگیهای اضطراری

6- قدرت تفکر سریع

7- عشق به کار خبری

8- اعتقاد به رعایت اصول اخلاقی و داشتن تقوی

9- نداشتن خودبینی ، لوحی ، تعصب فکری ، گزافه گوی وتند خویی .

هدایات عملی مصاحبه

1- خبر نگار با در نظر داشت وقت نشر ، هنگام مصاحبه را تعیین نماید.

2- رسیدن بموقع مطابق وعده در محل مصاحبه ومجهز بودن با تمام وسایل فعال ضروری است.

3- فهمیدن نام ، تخلص ومقام مصاحبه شنونده با در نظر داشت علاقه او به این نام و تخلص مهم است .

4- مصاحبه کننده باید شهرت خود و وسیله ارتباط خود را برای مصاحبه شنونده بای معرفی کند .

5- آغاز مصاحبه باید در همان لحظه آمادگی مصاحبه شونده باشد.

6- مصاحبه شونده باید از بر خورد مصاحبه کننده احساس کند که شخصیت قابل احترام است و گفته هایش مهم تلقی میشود.

7- آغاز دوستانه وصمیمی ویا موضوعات مهم واساسی اکثرا مصاحبه را جالب میسازد.

8- سولات باید طوری طرح شود که مجال جواب دادن برای مصاحبه شونده موجود باشد و گفته هایش قطع نشود .

9- از پرسیدن سوالاتی که با بلی و نخیر جواب داده میشود پرهیز گردد، مگر آنکه هدف تائید یا تردید ارقام وحقایق قبلا ارائیه شده باشد.

10-رفتار مصاحبه شونده در نظر گرفته شود ، هرگاه فضاه خوب بنظر نمیاید روش مصاحبه تغییر داده شود شاید یاداشت کردن متواتر فضا را مختل سازد وامثال آن .

11-در ضمن مصاحبه یا در اخیر یاداشتها مرور وتصحح گردد، تا قابل فهم ودرک شود.

12-بعضی از گفته ها اقتباس شود وحقایق وارقام بسیار دقیق یاداشت گردد همچنان در صورت عدم رضایت ، خبر نگار طوری برخورد نکند که این عدم رضایت اشکار گردد با صمیمیت وادامه همکاری صحبت ختم شود.

نقاط مهم در مصاحبه

چون مصاحبه یک ژانر مهم در ژورنالیزم می باشد ، بهمین منظور نقاط جالب ومهم ذیل را باید مدنظر گرفت .

1- مصاحبه باید یک نقطه ای مرکزی داشته باشد ، نظر به وقتش پلان آن طرح شود ، نقطه مرکزی آن طور ی تعیین گردد که همه صحبتها ی هر دو جانب را در برگیرد ، وبا کسی که مصاحبه میشود به بسیار مهارت به منطور مصاحبه آنرا تعیین نماید. وشخص مذکور باید در مورد واقعه معلومات داشته باشد وصد درصد آماده گی قبلی داشته باشد . شخصی که برای مصاحبه انتخاب میشود باید مغرض ووابسته به یکی از جنا هاییکه در واقعه شامل است نباشد، ودر جای کی مصاحبه صورت میگیرد جای کاملا آرام وبی سروصدا باشد ونطقه مرکز ی آنرا نظر به وقتش تعین نماید .

2- در مصاحبه وقت بیسیار مهم است بهمین منظور سوالها باید واضح ومتمرکز به مسئله که مصاحبه به خاطر آن جوابات (بلی، نی، خوب وغیره ) و مصاحبه کننده به صحبت مصاحبه شونده کاملا توجه داشته باشد.



 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک